narrowgauge.hu
Gallery
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Comandau ~ Csömödér ~ Debrecen, "Zsuzsi" ~ Debrecen, funfair ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Home
Timetables
History
KBK
Gallery
Maps
Links
FAQ
Partnereink





Magyar Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Celldömölk, Ság-hegyi bazaltbánya vasútja

A 1907-ben megnyílt bazaltbánya kiszolgáláshoz az állomásból kiágazóan átadó pályaudvar és iparvágány létesült.
Valamennyi bányaszinten 760 mm-es nyomtávú vágányhálózat volt kiépítve, 2 párhuzamos fővágánnyal, melyből az egyes kitermelési helyekhez munkavágányok vezettek. Az egyik fővágányon a megrakott, a másikon az üres csillék haladtak, így elkerülhető volt a torlódás. A vágányzat állítható váltókkal és fordítókorongokkal rendelkezett. A pályák 3,5 %-os lejtése miatt a rakott és üres csillék mozgatásához nagyjából ugyanakkora erőre volt szükség. A korai években használatos, másfél köbméteres facsilléket később fokozatosan a billenős vascsillék váltották fel. Az alsó bánya magasságában volt a zúzómű betolószintje. Ide futottak be a csillék minden bányából. A felsőbb szinteket az alsóbbakkal siklók kötötték össze. Ugyancsak sikló vezetett a betolószintről a telep szintjére, ahol a műhelyek, raktárak, gépház, s más üzemi épületek voltak. A siklók két, normál nyomtávú pályából álltak, melyeken 1-1 siklóalkocsi közlekedett, melyekre a csilléket rá lehetett tolni, és rögzíteni. A hajtóerőt a gravitáció szolgáltatta, a kővel megrakott, lefelé haladó csillék súlya húzta fel az üres csilléket. A siklóalkocsikat tartó sodronykötelek a pálya mindkét végén dobra csavarodtak fel, itt lehetett fékezéssel szabályozni a kocsik sebességét. A későbbiekben a "0" bánya elérésére hasonló felépítésű, de alkocsik nélküli, és elektromos meghajtású sikló épült.


Archív képek

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV